Koncertní provedení projektu Vladimíra Godára a Ivy Bittové nazvaného Mater bude v Praze uvedeno již 26. dubna u příležitosti zveřejnění programu letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu. Na začátku dubna umělci představili projekt Mater i zahraničním posluchačům: s úspěchem vystoupili v Italském Bergamu a dvakrát v Německu - v Menningemu a Berlíně. Nyní se vrací s tímto úspěšným projektem zpět:
23.4. - 19,00 Ostrava / ČR - Kostel sv.Václava
24.4. - 19,00 Bratislava / SR - Veľký evanielický Kostol na Panenskej
25.4. - 19,30 Brno / ČR - Katedrála sv. Petra a Pavla na Petrově
26.4. - 19,30 Praha / ČR - Pražská križovatka – Kostel sv.Anny
Jedinečný interpretační projev Ivy Bittové podpoří – stejně jako na stejnojmenné, kritikou vychválené nahrávce z loňského roku – soubor dobových nástrojů Solamente naturali. Jeho uměleckým vedoucím je evropskými ansámbly staré hudby vyhledávaný slovenský houslista Miloš Valent. Dále vystoupí Sbor Konzervatoře v Bratislavě v čele se sbormistrem Dušanem Billem. Dirigentskou taktovku bude stejně jako při nahrávání CD v ruce třímat Marek Štryncl.
Projekt Mater bude 26. dubna představen pražskému publiku poprvé od jara 2006, kdy ve slovensko-české koprodukci vydavatelství Indies Records a Pavian Records vyšlo stejnojmenné album. Nahrávku posléze vydalo i prestižní mnichovské vydavatelství ECM Records.
Autor projektu, slovenský skladatel Vladimír Godár, se při jeho vzniku inspiroval jednou povídkou Bohumila Hrabala (Legenda zahraná na strunách napjatých mezi kolébkou a rakví) a zároveň sémantikou kresťanského církevního roku (narození – smrt – znovuzrození). Silným inspiračním zdrojem se však stalo i umění Ivy Bittové, jak prozrazuje sám Vladimír Godár: „Skladby pre ženský hlas a súbor starých nástrojov boli v mnohom inšpirované Ivou Bittovou, jej umením, osobnosťou a azda aj životom. V jej umení je prítomná časová hĺbka, siahajúca od samých začiatkov hudby až do pálčivej prítomnosti. Moji priatelia Miloš Valent, Dušan Bill a Marek Štryncl spojili svoje umelecké krédo s odhaľovaním krásy hudobnej minulosti a toto archeologické dobrodružstvo ma s nimi spája hlbokým putom.“
Umělecké dráhy houslistky a zpěvačky Ivy Bittové a slovenského skladatele Vladimíra Godára se poprvé protnuly v roce 2000 při spolupráci na hudbě k filmu Krajinka (režie Martrin Šulík). Další významnou spolupráci obou hudebníků přinesl projekt Mosty-Gešarim, který se uskutečnil v roce 2001 synchronně v dřevěném kostele ve Svatém Kříži a v kamenné synagoze v Liptovském Mikuláši. Během tohoto koncertu zazněla premiéra skladby V. Godára Stála Matka pro ženský hlas, housle a komorní orchester, napsaná přímo pro I. Bittovou, stejně jako Ecce puer na slova Jamesa Joycea. Všechny skladby interpretoval soubor historických nástrojů Miloše Valenta Solamente naturali pod taktovkou Martina Majkuta.