Info: Bajka / Rege - Faker - freemusic.cz

fotkaGhymes - Bájka / Rege

Skupina Ghymes se během své více než dvacetileté kariéry stala nejrespektovanějším hudebním reprezentantem maďarské minority na Slovensku, vedle toho ji můžeme směle řadit i do pomyslné první ligy maďarsky zpívajících etno world kapel. I přesto, že se jedná o kapelu z prostoru bývalé federace, nedostává se Ghymes v Čechách tolik pozornosti, kolik by si dle mého názoru zasloužili. Proto lze jen přivítat, že brněnští Indies ve spolupráci se slovenským labelem Pavian records přicházejí na trh s reedicí alba Bájka / Rege, které skupina natočila ve studiu Slovenského rozhlasu v roce 1998. Nepokládám se za bůhvíjakého znalce bohaté diskografie kapely (celkem dvanáct alb a jedno koncertní DVD), ale z nahrávek, které mi bylo v minulosti vyposlechnout, se mi CD Bájka jevilo jako album po všech stránkách nejzdařilejší. Kapela je zde zachycena v době přerodu z původně ryze akustického ansámblu (v "klasickém" obsazení s houslemi, cimbálem, basou, dudami a spoustou dalších tradičních nástrojů) v mírně "elektrifikovaný" band s dominantním zvukem saxofonů a bicích (napadá mě vzdálená zvuková příbuznost s brněnskými Čankišou). Členové Ghymes nemají evidentně problém s bravurním zvládnutím hned několika nástrojů. Muzikantům se tak daří jednotlivé písně zvukově odlišit, aniž by se kapela odchýlila od svého ojedinělého stylu, který členové sami označují coby "hudbu Ghymes" a ve kterém je vedle dominantních vlivů lidové hudby Panonie, Karpat i Balkánu slyšet vlivy jazzu, folku i popu a spousty dalších žánrů. Repertoár na albu Bájka je pak ryze autorskou záležitostí členů kapely. Hned v titulní hybné písni Bájka / Rege vyloží kapela na stůl trumfy - výraznou melodií i rytmus i notnou dávku temperamentu a potřebný tah na bránu. Druhá skladba Stolistá ruža / Bazsarózsa pak představuje, řekněme, lyričtější polohu Ghymes. Nádherná, ryze akustická píseň, kde basa a cimbál drží komplikovaný lichý rytmus a nad tím teskně kvílejí housle Tamáse Szarky, představuje jeden z pomyslných vrcholů alba. Dále bych z jednotlivých skladeb vyzdvihl rozvernou Na Ježišovom lôžku / Jézus ágyán (s přizvaným dětským sborem, který zde vůbec nepůsobí kýčovitě, jak tomu v obdobných případech nezřídka bývá, ale naopak zní pěkně odvázaně) a další melodickou perlu Tanec v snehu / Tánc a hóban s hostující zpěvačkou Bernadett Kiss. O něco méně výrazně pak působí trojice písní z pera Gyuly Szarky A preto nesmúť / Azért ne bánkódjál, Prísaha / Eskü a Pieseň exulanta / Bujdosó dal, což může být ale do určité míry dáno skutečností, že zmíněné skladby, které bych zaškatulkoval coby jakýsi "lyrický folk", jsou řazeny hned za sebou, a albu tak v prostřední třetině tak trochu spadne řemen. CD Bájka / Rege představuje ideální "úvod do studia" originální hudby Ghymes a koneckonců též uherské world music jako celku. A proto vzdejme (jako už tolikrát) hold Indies records za jejich vydavatelský počin. Jedinou drobnou výhradu snad mám k informačně poněkud chudému bookletu, docela rád bych si třeba přečetl překlady jednotlivých textů.

Autor: Faker, 07.11.2005, http://www.freemusic.cz/clanky/4230.htm




Další zprávy

O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna

příměstský tábor Brno