Info: Salep - Stanislav Puffler - downtempo.cz

fotka

Nujazzové trio Sato-San To konečně završilo svou letitou garážovou dráhu protkanou několika demo CD a EP pokoutně stáčenými v navlhlých sklepeních pražských zástaveb už od roku 2008 s postupným přesunem mezi smetánku moderního klubového jazzu a především pak právě recenzovaným debutovým albem Salep. Trio muzikantů s progresivním pohledem na současný jazz na svém debutu nestaví na první místo komplikované harmonické struktury a předimenzovanou improvizaci, jak bývá u jim podobných uskupení zvykem, ale své přednosti staví především na pokrokovém přístupu k hudbě jako takové. A vlastně ani není divu. Leader projektu Thom Herian působí už pěknou řádku let mezi bubeníky jako evangelista moderní hry na bicí nástroje s využitím principů známých především z lámané taneční hudby a elektroniky. Na desce Salep úročí jak nespočet hodin pocení se za bicí soupravou, tak i sofistikovanou práci v nahrávacím studiu v roli hudebního producenta.

Album je velmi svěží, plné nádherných – často velmi futuristicky pojatých – jazzových chvil a roztodivných vrstevnatých zvukových koláží. Punc jazzy music dává nahrávce řemeslná dokonalost hry všech členů tria. Jaromír Honzák drží s Thomem basu a to doslova. Jeho kontrabas nejen, že tvrdí muziku, ale často také velmi působivě sóluje nad syntetickými spodky. Klávesy a trubka Oskara Töröka dodávájí hudbě Sato-San To třetí rozměr v podobě nespoutaných živelných elementů v jazzových polohách, stejně jako v parketových momentech. Salep je studnicí novýh hudebních pramenů, naditá bezedná slánka určená pro přípravu nevšedně ochucených hudebních pokrmů. Hudba Sato-San To umí býti sladká, tak je tomu třeba u skladby Uppsala, ale také pěkně ostrá řízná, viz. třeba titulní věc Salep.

Zvuková i hudební pestrost, bravurně zvládnutá hra na nástroje a progresivní pohled na muziku s dostatečným nadhledem jsou tři stěžejní elementy, které dělají z této partičky aktuálně velmi vyhledávaný live act a zároveň i nezávislými médii pochvalovaný projekt. Sato-San To se neztrácí v jazzu, elektronice, dubu ani world music – dokáže experimentovat aniž by utrpěla muzika. Často se, jako třeba v tracku Shinning, dočkáte velmi silných melodií a harmonií. Sato dokáží přirozeně balancovat na všech současných vlnách a hudebních trendech a na vlnách 91.9 FM bylo trio Herian, Török a Honzák dokonce nasazeno do Velké sedmy a zatím si nevede vůbec špatně.

Za každým trackem v playlistu desky Salep je znát spousta aranžérské, kompoziční i producentské práce. Album vzniklo díky loňskému úspěchu kapely v talentové soutěži Česká spořitelna Colours talents. Sponzorem desky je tedy Česká spořitelna, které bych chtěl touto cestou za nás všechny, nadšené posluchače a příznivce současných hudebních trendů, velmi vřele poděkovat. Nebýt dnes velkých a zámožných komerčních společností, mnoho kvalitní muziky by zůstalo v šuplících jejich tvůrců, mp3 souborech ztracených v nepřehledné síti sítí a často by se ani nedostalo na festivalová pódia a do českých klubů. Zvuk, lisování a distribuci nahrávky pod svá křídla dostalo vydavatelství Indies Scope, které má s propagací i prodejem alternativní a nezávislé hudby zřejmě největší zkušenosti.

Salep pro mne osobně není velkým překvapením, jelikož kvalitu projektu Sato-San To dobře znám a jeho vývoj se zájmem sleduji. I tak mne tato deska v rámci české reprodukované hudby velmi potěšila a snad i proto chystám společně se zástupci kapely navázat na kvality a předvídatelný úspěch debutové nahrávky remixovým albem, které bychom zaštítili pod značkou serveru downtempo.cz a jehož produkce bude už čistě v naší režii, resp. v rukou vybraných producentů a projektů. Chystáme také soutěž o CD Salep a v letošním roce i právě zmíněnou remixovou desku. Stay Tune!

 Stanislav Puffler

http://downtempo.cz/recenze/sato-san-to-salep/




Další zprávy

O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna

příměstský tábor Brno