KOA - Karel Souček

Koa and Navarová Zuzana d.t. & KOA

Koa

KOA - Koa

Předčasně zesnulá písničkářka Zuzana Navarová je nenahraditelná. Skupina Koa, s níž šest let vystupovala, ji na svém novinkovém albu s názvem Koa dokázala nahradit. Napsaný protimluv si, samozřejmě, uvědomuji, ale přesně takový pocit z desky mám. Pokusím se vysvětlit. Zuzana Navarová byla hudebnicí od Boha. Ať už jako zpěvačka, skladatelka či textařka. Hravé melodie, harmonie, pocitové texty, frázování, práce s hlasem i výrazem, navození pocitu, oddání se písni. Nic jí nechybělo a toto mistrovství připomínají na CD tři písně z poslední doby – skvostné miniatury Gatě, Zelí a prejt a Jestřábovi. Krásné, ale zároveň i smutné věci, které vracejí smutek z předloňského odchodu osobnosti. Koa se s touto situací musela vyrovnat a celkem se jí to podařilo. Možná i proto, že další cestu zřejmě nijak zásadně neřešila a do ničeho se netlačila. Ve svém středu má totiž trojici tvůrčích muzikantů (Bihári, Caller, Raba), kteří dokáží napsat silnou písničku. A je úplně jedno, zda ji obléknou do latiny, rocku, jazzu, folku, blues či cikánské hudby. Důležitější je, že jsou všechny skladby provoněny člověčinou. Je v nich hodně opravdového citu, lidskosti, člověčenství, radosti ze života, lásky i pokory. „Čistota v srdci“ se objevuje nejen v textu, ale i při veškeré interpretaci. K nejsilnějším písním patří lehce akordeonem podmalované Biele vrany, chutí dálek a romantikou ovlivněný Big Sur, vygradovaná melancholická balada Toč se s větrem, Rozárko, na rytmu založená Caldo de gallina či temperamentní Čirikleskero tango. Každá píseň vyzařuje jinou atmosféru. Mohou za to odlišné skladatelské rukopisy výše zmíněné trojice, nápadité instrumentální výkony i skutečnost, že vokálů se ujali všichni členové. V hlasech mají charisma, které přebíjí technické nedostatky. „Potkával jsem často cikánku, která tančila pod modrým nebem,“ zpívá Camilo Caller v písni Caldo de gallina. A přesně tento obraz vystihuje pocit z báječně poskládané desky Koa.
Hodnocení 4 ze 5 - člověčinou provoněné album

Autor: Karel Souček, duben 2006

×