Romska Balada - Jan Willem Broek - caleidoscoop (NL)

Ida Kelarová and Škampovo kvarteto

Romská balada

Ida Kelarová, geboren als Ida Bittová, is een opmerkelijke persoonlijkheid in de Tsjechische muziekscene. Ze is inderdaad de zus van de inmiddels befaamde zangeres en violiste Iva Bittová (het hele gezin bestaat overigens zo’n beetje uit muzikanten), maar richt zich doorgaans op heel andere muziek dan haar zus en zet zich in voor jeugdige talenten uit de zigeunermuziek. Haar muziek zit meestal in de jazz- dan wel Roma-hoek. Met name in de laatste categorie, grof gezegd zigeunermuziek, weet ze uit te blinken. Door de jaren heen heef ze naast solowerk ook albums gemaakt met Romano Rat, Zuzana Lapčíková, Desiderius Dužda And Jazz Famelija. Ze heeft jarenlang gewoond in Engeland, Denemarken en Noorwegen, waar ze heeft gewerkt aan haar muziekopleiding alvorens in 1995 definitief terug te keren naar Tsjechië. Nu keert ze terug met het Škampovo Kvarteto op de cd Romská Balada / Roma Ballad. Naast het kwartet, dat bestaat uit twee violisten, een altviolist en een cellist, schuiven ook Desiderius Dužda (zang) en Tomáš Kačo (piano, zang) aan. De combinatie en de afwisseling van Ida’s zang en die van de mannen werkt hier prachtig. Ida heeft een stem die gerijpt lijkt op eikenhout en Desiderius benadert samen met haar als een geoliede tandem, ondanks dat hij een man is, de emotioneel geladen zang van de veel te vroeg overleden zangeres Ljiljana Buttler. De muziek is een combinatie van nachtelijke jazz, Roma, folk, klassiek en tot de verbeelding sprekende filmische muziek. Het is uiterst droefgeestig, maar ook zeker romantisch. Zonder een woord te begrijpen versta je de emoties, die je diep weten te ontroeren. En daar gaat het allemaal om in de muziek; universele emoties die je tot tranen weten te roeren. Daar schieten woorden sowieso tekort. Dit is een album van een uitzonderlijke klasse en pracht.

Jan Willem Broek

×